Norges beste studentby 2022

Skal du begynne å studere, men vet ikke helt hvilken by du vil studere i? studentum.no kan hjelpe deg - vi har listet opp Norges 10 beste studentbyer!

Hvilken er Norges beste studentby?

Bø, som til tross for å ikke være kategorisert som en by, vinner tittelen som Norges beste studentby 2022. Se resten av topp 10 nedenfor!

Det kan være like vanskelig å velge hvor du skal studere som hva du skal studere. Vi har derfor, med hjelp fra dere, funnet ut av hva som utgjør en bra studentby. Vi sendte ut en spørreundersøkelse hvor vi spurte om hva som var det viktigste når man velger hvilken by man skal studere i. Vi brukte deres svar til å vektlegge de ulike parametrene i undersøkelsen og skape vår toppliste på Norges beste studentbyer. Les mer om de ulike parameterne og hvordan undersøkelsen foregikk her.

Foto: ssn.no

Foto: Håkon Sparre

Rangeringen er basert på følgende parametre:

• Boligmuligheter
  • Helsetilbud
  • Karrieremuligheter
  • Kollektiv transport
  • Kulturliv og arrangementer
  • Kvalitet på utdanningen
  • Videre utdanningsmuligheter
  • Mulighet til jobb ved siden av studiene
  • Studentlivet