Se de ti mest populære studiene i 2021

I 2021 har 154 088 personer søkt høyere utdanning gjennom samordna opptak. Er du nysgjerrig på hvilke studier som har flest søkere?

Hver vår publiserer Samordna opptak årlig statistikk for antall søkere til høyere utdanning, og det har vært nok et rekordår. Vi har derfor samlet informasjon om hvilke utdanninger som er mest populære. Se listen over årets mest populære utdanninger i Norge her!

Høgskole og universitet

Årets opptak har rekordhøye søkertall. Fra 2020 har antall søkere økt med 2,2 %, noe som tilsvarer 3 304 flere søkere.

Siviløkonomutdanningen og rettsvitenskap holder seg på topp år etter år, men et studium som er helt nytt på topplisten og som har kapret andreplassen i år er toll, vareførsel og grensekontroll. Det blir spennende å følge med på om studiet er kommet på topplisten for å bli.

1. Siviløkonomutdanningen ved NHH - 2112 førstevalgssøkere
  2. Toll, vareførsel og grensekontroll ved UIS - 2064 førstevalgssøkere
  3. Rettsvitenskap ved UIB - 1973 førstevalgssøkere
  4. Rettsvitenskap (jus), høst ved UIO - 1928 førstevalgssøkere
  5. Arkitekt ved AHO - 1253 førstevalgssøkere
  6. Ledelse ved UIT - 1195 førstevalgsøkere
  7. Medisin, høst ved UIO - 1150 førstevalgssøkere
  8. Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU - 1135 førstevalgssøkere
  9. Sykepleie ved OSLOMET - 1117 førstevalgssøkere
  10. Psykologi, høst ved UIO - 1102 førstevalgssøkere

Fagskole

Samordna opptak har i 2021 sitt andre år med opptak for fagskoler. I årets samordna opptak er det lyst ut 494 ulike studier ved 27 fagskoler. Det har i år vært 12 806 søkere til studieplass ved høyere yrkesfaglig utdanning, noe som er en økning med 37,4 % fra 2020.

Studiene som er førstevalg for flest søkere holder seg stabile fra i fjor, men et studie som er helt nytt på topplisten er Ambulanseoperativ ledelse og prehospital pasientbehandling. Dette erstatter Helseadministrasjon som i fjor hadde en femteplass.

1. Lokomotivførerutdanningen ved LOK - 1122 førstevalgssøkere
  2. Ambulanseoperativ ledelse og prehosp. pasientbeh ved FIV - 350 førstevalgssøkere
  3. Visuelle kunstfag ved EGK - 193 førstevalgssøkere
  4. Barsel- og barnepleie ved FUFSK - 144 førstevalgssøkere