Mamma gjør meg usikker.. - Forum

27.11.2014 18:46   Isabell

Heisann! Jeg er ei usikker jente på 18 år som sliter veldig med fremtidig karrierevalg. Hadde først for meg resepsjonistyrke, deretter kontor og administrerende arbeid men nå er jeg inne på konditoryrke. Jeg har slitt lenge med at jeg ikke aner hva jeg skal bli, men jeg synes det er viktig å kunne gjøre noe man trives med og ikke minst at man kan glede seg til å dra på jobb. Synes kontorarbeid blir for ensformig for meg, og jeg synes konditor høres utrolig spennende ut. Problemet mitt er at jeg ringer mamma for å fortelle om dette og da får jeg denne responsen: - Det er bare 40% av alle som er utdannet konditor som jobber som konditor. - Jeg må regne med å stå opp kl 5 om morningen og legge meg tidligst kl 10.00. - Det er veldig dårlig betalt. - Du kommer til å bli lei. - Du får nesten ikke tid til datteren din. Osvosv.. Ja, jeg er fullt klar over dette. Men er det ikke ulemper og fordeler med alt? Jeg har tenkt å begynne som konditorlærling og ta fagbrev/svennebrev, deretter jobbe 2 år og ta mesterbrev innenfor dette, hva er mulighetene mine da? Og kan noen konditorer der ute ha gitt meg litt gode råd? Er så fortvilt og forvirret. Gjerne kom med en litt utfyllende tekst om dine erfaringer, både det positive med jobben og det negative :-) Takk på forhånd!